Sjedeći mirno, ne radeći ništa. Proljeće dolazi, trava raste sama po sebi.

ponedjeljak, 28.11.2011.

O zen meditaciji







Čitao sam upozorenja da meditacija može biti opasna i da bi je
trebalo raditi samo pod osobnim nadzorom učitelja. Mislim da to
nije točno. Ukoliko grupa dovoljno razumnih ljudi želi sjediti zajedno
otprilike otprilike jedan sat,biće to savršeno dobro. Međutim,ukoliko
neki od članova te grupe žele vidjeti mističnu svijetlost i astralne
pomagače,kao i vizije i uzvišene duhove kako se kupaju u moru
svjetlosti,može se stvoriti nervoza ako rezultati neće biti povoljni za
čitavu stvar. Buddhino učenje je za prosjčnog,normalnog čovjeka.
Ono je metoda transformiranja svakodnevnog života,ponašanja i
aktivnosti običnog čovjeka u duhovnom vježbanju. Budistička škola
nije škola magije. Uz Buddhino učenje i njegovu pomoć ne možete
proricati budućnost,niti možete koristiti učenje da bi saznali jeste li u
prošlom životu bili Lui XIV. Buddhino učenje ne može se iskoristiti
kako bi se razvilo treće oko ili vidjela boja aure ljudi oko vas.

Jedan kineski zen učitelj putovao je sa nekoliko učenika do glavnog
grada i zaustavio se pored rijeke. Naišao je redovnik druge budističke
škole i upitao zen redovnika može li njegov učitelj činiti čuda. Njegov
učitelj,reče redovnik iz druge škole,veoma je talentiran i duhovno
razvijena osoba. Ako bi se našao na jednoj obali rijeke,a netko drugi
stajao na drugoj obali i ako bismo mu dali četkicu,a onom drugom komad
papira,tada bi se na tom papiru ispisivala slova koja je majstor na drugoj
strani obale ispisivao četkicom po zraku. Zen redovnik odgovori da je i
njegov učitelj veoma talentiran i duhovno razvijen čovjek, jer on također
može činiti najnevjerojatne stvari. Kada bi bio umoran,na primjer,on bi
spavao,a kada bi bio gladan,on bi jeo.

Janwillem van der Wetering,"Prazno ogledalo - dnevnik zen
redovnika",Beograd,2003., str. 33-35;



- 19:42 - Komento o nokoshite kudasai (8) - Isprintaj ako želiš - #

četvrtak, 24.11.2011.

Engaku-ji,Kita-Kamakura - V dio






Engaku-ji - I dio

Engaku-ji - II dio

Engaku-ji - III dio

Engaku-ji - IV dio




Nastavljamo šetnju zen hramom Engaku-ji koji se nalazi u Sj. Kamakuri (Kita Kamakura)









gore & dolje,pogled na hramsko groblje
































gore & dolje,hramsko zvono,Benzaiten,visoko 2,6 m,a široko 1,42 m; načinio
ga je Mononobe Kunimitsu 1301. godine prema želji Hojo Sadatoki-ja (1271-1311)
9. shikkena (regenta) Kamakura shogunata (1284-1301); najveće zvono u Kanto regiji













gore& dolje,Benten-do,zgrada posvećena božici Benten (Benzaiten,u Indiji poznata kao
Saraswati)












gore & dolje,pogleda na Kamakuru i njene hramove


























Silazak je bio puno lakši i zanimljiviji nego uspon do zvona










- 20:11 - Komento o nokoshite kudasai (6) - Isprintaj ako želiš - #

nedjelja, 20.11.2011.

zen štapovi - shippei & hossu


Image Hosted by ImageShack.us



Prolaz bez vratnica,primjer 43



Jednom je majstor Shuzan * podigao svoj štap (shippe) i rekao učenicima:
"Ako ovo nazovete štapom,tad tvrdite.Ako ovo ne nazovete štapom,
tad negirate.Sad nemojte ni tvrditi ni negirati,što ćete reći ?"

Mumonov komentar:"Ako ovo nazovete štapom,tad tvrdite.Ako ga ne
nazovete štapom,tad negirate.Bez riječi,bez tišine,brzo mi recite što je ovo,
što ?"

Mumonova pjesma:

Podizanjem štapa
On dodjeljuje život ili smrt.
Pred takvim napadima
potvrđivanja i poricanja
Čak i Buddhe i patrijarsi
strepe za svoje živote.

Image Hosted by ImageShack.us

Učitelji zena od davnih dana koristili su dvije vrste štapova:duži (shippe
dug je oko 45 cm,izrađen od prepolovljene bambusove trske) služi
za oslonac,demonstriranje učenja i udaranje u poduci učenika, i kraći (hossu)
za ceremonijalne svrhe.
Štap se u izvjesnim slučajevima upotrebljavao s naročitim značenjem.Tako,kad je
učitelj Yen-tou Chuan-huo (Ganto Zenkatsu,828-887) ** skrivao štap iza svojih
leđa,znalo se kako se"njegove duhovne funkcije odmaraju".
Jedna priča pokazuje kako štap za brisanje prašine može igrati
ulogu učiteljevog hossua.Naime,neki mladić se dugo lomio da li se
posvetiti vojničkoj karijeri mačevaoca. Na kraju ode nekom učitelju zena
ne bi li dobio savjet.Vidjevši da je ovaj prije stvoren za redovnika,učitelj ga
izazva na dvoboj uz napomenu kako će morati postati redovnik ukoliko izgubi.
Dogovorili su se da u dvoboju on upotrijebi bambusov štap,a učitelj
svoj hossu.Mladić nije uspjevao udariti učitelja niti jednom,dok je učitelj
neprestano "brisao" njegovo lice svojim štapom."Hossu" o kojem je ovdje riječ
bio je napravljen od štapa dugačkog oko jedne stope (30 cm),s alkom na jednom
kraju i podužim pramenom konjske ili jakove dlake na drugom.


Image Hosted by ImageShack.us

gore,hossu



# bilješke & fusnote #

* Shou-shan Sheng-nien (Shuzan Shonen,926-993),kineski ch'an (zen) majstor
Rinzai zena,učenik i dharma nasljednik Feng-hsueh Yen-chaoa (Fuketsu Ensho,
896-973) i učitelj Fen-yang Shao-chana (Fun'yo Zensho,947-1024).

** Yen-t'ou Chuan-huo (Ganto Zenkatsu,828-887),kineski ch'an (zen) majstor
Rinzai zena.Bio je učenik Te-shan Hsuan-chiena (Tokusan Sengan,781-867).
Slavni zen majstor najpoznatiji je po svojoj smrti.Jednom prilikom su njega i
njegove učenike napali razbojnici na cesti.Dok su ostali redovnici u panici
pobjegli,Yen t'ou je mirno sjedio u zazen položaju.Prije nego su ga razbojnici
ubili,čuo se njegov zen krik kilometrima daleko.Poznat je i po koanu:"Već i trunak
nepažnje čini te ravnim lešini".
Spominje se u 13. primjeru Mumonkana (Prolaz bez vratnica) i 51. i 66.primjeru
knjige Hekiganroku (Zapisi sa plavo-zelene stijene),dvije najpoznatije knjige zen
koana


-------------------------------------------------------------------------------

# korištena literatura:

Ernst Wood,Rječnik zena,Zagreb,2004.
John Stevens,Tri klasika zena,Ikkyu,Hakuin i Ryokan,Zagreb,2000.


- 20:01 - Komento o nokoshite kudasai (12) - Isprintaj ako želiš - #

petak, 18.11.2011.

Misa & Koncert za Mir u Katedrali















- 00:11 - Komento o nokoshite kudasai (2) - Isprintaj ako želiš - #

utorak, 15.11.2011.

Propovijed na gori






Na najsjevernijem od 4 najveća japanska otoka Hokkaidu postojao je
jedan mali zen hram u kojem je svojevremeno poglavar hrama bio
nepismen. Poglavar je bio sin seljaka i u hram je stigao vrlo mlad.
Nikada nije naučio čitati i pisati ali je uspješno prošao kroz proučavanje
koana te stigao do prosvijetljenja.Uopće nije bio svjestan postojanja
drugih religija dok jednog dana nije čuo mlade redovnike kako pričaju o
kršćanstvu. Jedan od njegovih učenika pohađao je sveučilište u Tokyu i
učitelj ga zamoli da objasni što je to kršćanstvo.

"Ne znam mnogo o tome",reče redovnik,"ali ću vam donijeti svetu knjigu
kršćanske religije". Učitelj pošalje redovnika do najbližeg grada i ovaj se
vrati sa Biblijom.

"Debela neka knjiga",reče učitelj,"a ja ne znam čitati. Možeš li mi
pročitati nešto iz nje ?" Redovnik počne čitati Propovjed na gori. Što je
više čitao,učitelj je bio sve više impresioniran. "Ovo je prekrasno",govorio
je. "Ovo je zaista prekrasno". Kada je redovnik završio s čitanjem učitelj je
ostao u tišini nekoliko trenutaka. Kako je tišina potrajala redovnik je odložio
Bibliju,zauzeo položaj lotusa te počeo meditirati.Odjednom učitelj progovori:

"Ne znam tko je ovo napisao,ali tko god da je,bio je ili Buddha ili
bodhisattva. Ovo što si pročitao suština je svega onoga što sam vas pokušavao naučiti u ovom hramu".



# izvor - Janwillem van de Wetering,"Prazno ogledalo - dnevnik zen
redovnika",Novi Sad,2003.;str. 94 & 95;


- 19:00 - Komento o nokoshite kudasai (6) - Isprintaj ako želiš - #

subota, 12.11.2011.

Kyosaku - palica ohrabrenja


Image Hosted by ImageShack.us



U zenu postoji nekoliko vrsta štapova pomoću kojih se učenika dovodi do
konačne spoznaje. Jedan od tih štapova naziva se "palica ohrabrenja" ili na
japanskom - kyosaku tj. keisaku.Posebnu mu važnost pridaju u Soto zen
školi,iako se koristi i u Rinzai školi.


Image Hosted by ImageShack.us


Kyosaku se primjenjuje na vrlo jednostavan i učinkovit način.Za vrijeme
svakodnevne meditacije u hramu,ako neki redovnik ne sjedi pravilno ili
počne kljucati jer mu se možda spava,učtelj koji hoda između učenika koji
meditiraju dolazi do njega,pokloni se učeniku a učenik se pokloni njemu.
Tada ga dvaput brzo udari po jednom ramenu,a zatim po drugom,također
dva puta.Još jednom se obojica poklone jedan drugom,te se učitelj
udaljava.Sve se odigrava u tišini.


Image Hosted by ImageShack.us


Ovakav udarac prilično peče te razbudi učenika.Ako se ne postupi pravilno
pri tome,mogu se nanijeti i trajnije posljedice,što se ipak vrlo rijetko
događa jer takve udarce ne zadaje baš svatko.


Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us

gore,primjerci "palice ohrabrenja"

dolje,prikaz primjene "palice ohrabrenja",pomalo modificiran,
u kratkom filmu vidimo soto zen majstora Taisen Deshimarua
(1914-1982) u akciji;ne preporuča se isprobavati na ukućanima






- 15:12 - Komento o nokoshite kudasai (9) - Isprintaj ako želiš - #